woensdag 20 maart 2013

Manneken Pis vs Numismatisch museum

19/03 Frietjes en chocolade
We gaven 2 lesjes over België in het vijfde leerjaar. We hadden het over de ligging, de klassen, hoe ga je naar school? en Belgische monumenten.
Samen met Laurine maakte ik een PowerPoint -presentatie over België. Met onze twee pc's gingen we telkens de klas rond.
De leerlingen vonden het erg leuk om foto's te zien. We lieten zien hoe we naar school gaan in België, we lieten foto's van onze Belgische stagescholen zien en .... prenten van lekker Belgisch eten. Frietjes, chocolade, pralines, ... mochten niet ontbreken.
In een miniquiz over de monumenten van België, verschoten we van wat de leerlingen al wisten. Wel blijven ze Manneken Pis erg grappig vinden! (Jùùùùùf, waarom zetten de Belgen een klein plassend mannetje in hun hoofdstad?)

Op de foto's mijn stageklas in België. De leerlingen in Suriname waren onder de indruk van de muren (Veel wandplaten, juf!) en ook de ramen vonden ze gek (Toen ik uitlegde dat het bij ons in de winter koud is, begrepen ze wel de functie van de ramen op school.) 




Voedselpiramide op z'n Surinaams
We hadden na onze lessen even vrij, daarom besloot ik Laurine te helpen met haar voedselpiramide die ze voor het vierde leerjaar moet maken. We moesten het voorbeeld uit de werkboek in het groot en in kleur uitwerken om in de klas op te hangen. Vreemd is dat je volgens de voedselpiramide hier meer vlees moet eten dan fruit! Rare vogels, die Surinamers.





Oz
Voor het eerst hebben we de cinema bezocht. We keken naar 'Oz: The great and powerful'. Een fantasierijke film over het land van Oz. Ik moet zeggen dat de special effects er toch al beter uitzagen dan die van 'The wizard of Oz', een film die gemaakt werd toen de dieren nog spraken.
In Suriname heb je geen ondertitels aangezien iedereen hier ook Engels spreekt, enkel (hoe kan het ook anders!) de reclame was in het Nederlands.





 
20/03 Numismatisch museum en een 'licht' ontbijt
Vandaag mochten Laurine en ik mee met het vijfde leerjaar naar het Numismatisch museum. De groep werd in twee gesplitst en Laurine ging mee met de eerste klas (5A). Ik bleef bij 5B. Mijn mentor en de 'Bibjuf' (zo wordt de juf uit de mediatheek genoemd) vroegen me wat ik hier al had gegeten. Toen ze hoorden dat ik nog geen broodje met gebakken vis had gegeten, bestelden ze er één aan de cafetaria. Ook kochten ze er een broodje met bonen en bakabana bij. Ik moest van alles wat proeven. Ik moet wel zeggen dat het me zwaar viel --- ook niet gek als je weet dat dit voor 10u 's morgens was!
Toen ik dan met de klas het museum binnen mocht, was ik een beetje teleurgesteld. Je mocht geen foto's nemen en tijdens de rondleiding mocht je geen notities nemen. Gelukkig was het museum wel interessant.
Ik leerde bij dat ze vroeger in Suriname met suiker betaalden, later met 'kaartengeld' (een speelkaart met op de achterkant twee stempels, een handtekening en de waarde), tegoedbonnen, papengaaienmunten en uiteindelijk met de Surinaamse dollars die ze nu kennen.
Er was ook een hoekje met ruilproducten die ze in andere landen gebruikten (ven speciale stenen en schelpen tot rollen katoen).

Hier enkele foto's die ik op het internet heb gevonden: 

Numismatisch museum
Je moet goed zoeken naar het museum, alle gebouwen in de straat lijken erg op elkaar. Omdat we met een school meegingen, moesten we langs de achterkant van het gebouw binnen. Je moet dan door een stukje van de Centrale Bank van Suriname. Het was er erg beveiligd. We moesten door een grote poort en onze paspoorten werden gecontroleerd. Laurine en ik kregen dan een badge en werden door de security naar het museum begeleid. 




http://www.cbvs.sr/dutch/museum/images/foto03.jpgSurinaamse muntjes

In het museum lagen veel verschillende munten. Munten waarmee men vroeger betaalde en munten die vandaag de dag nog steeds in omloop zijn. 









- K -





Geen opmerkingen:

Een reactie posten