maandag 4 maart 2013

Djoelen!

Maandag 4/03
Observeren en lesgeven
In de voormiddag observeerde ik in het 5de leerjaar waar ik morgen les zal geven. 
Ik zag een lesje rekenen. Staartdelingen worden hier op een hele andere manier gemaakt (ik zoek nog even hoe ik mijn verslag kan inscannen met een voorbeeld, dan post ik het!).
Cijferend vermenigvuldigen, optellen en aftrekken blijft min of meer hetzelfde, al zetten de Surinamers de tekentjes 'x, +, -' aan de andere kant (rechts).

Ook vandaag mocht ik onverwachts enkele lessen geven. Telkens begon de leerkracht met de inleiding en mocht ik het lesje verder geven. Ik gaf uitdrukkingen, aardrijkskunde (over de gewassen in het Caraïbisch gebied) en taal (persoonlijke en bezittelijke voornaamwoorden).
Het was een leerzame voormiddag.

Naschoolse opvang
Vandaag bleven we voor het eerst in de naschoolse opvang. We kregen eten en konden daarna aan de slag. Wij stonden in voor het zesde leerjaar:
- 13u00 - 14u00: eten
- 14u00 - 16u00: huiswerk maken (begeleiden) + oefeningen op niveau lln. op bord schrijven en achteraf met hen corrigeren + rekenspelletje + vrij lezen
-> Behalve het rekenspelletje, dat op eigen initiatief kwam van mij en Laurine, waren de voorgaande taken opgelegd.
- 16u00 - 17u00: spelletjes doen met de leerlingen
We leerden hen enkele spelletjes (handenklapspel, Willy Wortel ...) maar de kinderen leerden ons ook enkele typisch Surinaamse spelletjes (Surinaamse handklapspelletjes, Djoel ...)

Gaan we Djoelen?
Enkele leerlingen leren ons 'Djoelen'
 
Schets Djoelveld



Het spel 'Djoel' is een tikspel waarbij de tikkers zich slechts op bepaalde lijnen mogen voortbewegen (zie hiernaast). De anderen moeten het terrein oversteken zonder aangetikt te worden door één van de tikkers op het veld. Wie kan oversteken heeft een punt. Wanneer je aangetikt bent,wisselen de ploegen.






- K -

1 opmerking:

  1. Amai, ge hebt daar precies niet veel tijd over om heimwee te hebben :p! Wij missen u alvast! xx

    BeantwoordenVerwijderen