vrijdag 3 mei 2013

Hoekenwerk: check!

02/05 Hoekenwerk in Suriname

Voor het eerst deden we een hoekenwerk in Suriname. De klas (met 36 leerlingen) is vrij groot, dus de hulp van Laurine kon ik zeker gebruiken! 
Ik maakte 6 groepjes van 6 leerlingen, wat een ideale keuze bleek te zijn. Elke hoek duurde tien minuten en dan konden ze doorschuiven.
Hoewel het de eerste keer was dat ze zulke werkvormen deden, viel het goed mee. De kinderen hadden soms moeite met hun 'enthousiasme' te verstoppen. Toch kregen we de aandacht en werd het stil op de juiste momenten. De leerlingen hadden genoeg met de inleiding die ik gaf en de instructieblaadje op tafel (we kregen erg weinig vragen, want de meeste groepjes gingen meteen aan de slag).
Het hoekenwerk kwam op vraag van mijn mentor die het graag eens wou meemaken (omdat we er vaak over vertelden). Ook vond ze het de ideale moment om de kinderen te laten omgaan met de didactische materialen die ik maakte voor het vijfde leerjaar. 

De verschillende hoeken:
1) De klok
2) Romeinse cijfers
3) Breukentaart
4) flitskaarten
5) Tekenhoek
6) Muzohuisje

Bij hoek 1 - 4 werd met een spelvorm gewerkt. Leerlingen konden punten verdienen door een goed antwoord te geven. De overige groepsleden waren telkens de 'strenge' jury.
Bij de tekenhoek konden de leerlingen iets tekenen of schrijven naar de kinderen in België om over Suriname te vertellen. Zo tekende iemand een schooluniform of schreef iemand anders een briefje met de vraag of we ook veel bami en nasi eten.
Laurine stond in bij hoek 6. Zij gaf uitleg over ons muzohuisje en hoe het gebruikt kan worden. De leerlingen waren erg enthousiast (vooral de maskertjes, handpop en de pizzastukjes vielen in de smaak). 

We mochten ons hoekenwerk doen in de pas vernieuwde mediatheek. De meeste boeken moeten nog gesorteerd worden, daarom zie je op de foto's nog geen volle rekken staan. 

even poseren voor de foto





Het was een boeiende dag!


3/05 Papierwerk

Normaal was vandaag de laatste dag op school. Tijd om te controleren of zeker alle nodige (evaluatie)papieren zijn ingevuld. Maandag zullen we toch nog eens langs school gaan om nog enkele dingen te brengen. Last minute vroegen ook enkele leerkrachten om nog iets kleins te maken (zo maak ik onder andere de draaischijf van muzo voor het vijfde leerjaar, maar dan één met alle schoolvakken op).
Maandag de laatste dag ... ik zal de school toch missen!

- K -

Geen opmerkingen:

Een reactie posten