dinsdag 26 februari 2013

Observatiedag 1

Vandaag voor het eerst geobserveerd in de stageschool.
Het gaat er in Suriname helemaal anders aan toe dan bij ons, hieronder een verslagje:

Verwelkoming
We moesten om half 8 aanwezig zijn op de school. Wij waren netjes op tijd, maar hebben de directeur pas kunnen spreken na het belsignaal.
Toen de bel ging (8 uur), gingen alle jongens en meisjes in hun rij staan. Daarna zong een groepje kinderen het volkslied van Suriname en werd de vlag gehesen.
Rond kwart na 8 stond de directeur ons te woord. We kregen meteen een rondleiding van één van de juffen. Zij liet ons kennismaken met alle klassen en juffen van de school (ook met de kleuterklassen).

Eerste les voor de pauze
Na de rondleiding mochten we een klas kiezen om te observeren. Ik koos voor 5A en Laurine ging in het vierde leerjaar een kijkje nemen.
Op een uurtje, deden de leerlingen zo'n vijftal oefeningen. Er werd een oefening op bord geschreven en de leerlingen kregen telkens even de tijd om de oefening op te lossen.

Na de eerste pauze
Toen de pauze gedaan was, gingen de leerlingen terug naar de klassen. Ik ging toen samen met Laurine in 5B een kijkje nemen. Eerst hadden ze repetitie van begrijpend lezen (repetitie = toets). Daarna hadden ze het over uitdrukkingen (spreekwoorden). Op het einde van de les kwam de leerkracht ons om tips vragen over hoe wij begrijpend lezen zouden aanpakken als er kinderen zijn die de tekst niet goed begrijpen.

Na de tweede pauze
Het laatste deel van de dag zag ik in 4B een lesje dat andere stagiairs gaven. Twee jongens uit België moesten lesgeven over België. Helaas hebben ze dit al in alle klassen gegeven, Laurine en ik zullen dus uiterst creatief moeten zijn om België op een andere manier voor te stellen. Misschien kunnen we onze focus leggen op Belgische muziek (daar hadden de jongens het nog niet over).

Besluit
Het gaat er heel anders aan toe als in België. Er wordt veel klassikaal gewerkt en de boeken zijn er iets ouder dan bij ons (lees: meer dan 20 jaar oud).
Ook werd voor alles de tijd genomen. Kinderen en leerkrachten lopen er niet met stress rond. Er is niets gehaast en er wordt geen druk op je schouders gelegd.
Ik ben eens benieuwd naar wat we morgen gaan zien!

- K -

Geen opmerkingen:

Een reactie posten