woensdag 27 februari 2013

Neem eens een rietstengel mee!



Vandaag voor de tweede keer gaan observeren in St.Petunia. Ik nam in 6A, 6B en 5B een kijkje. 

Repetitie taal
In 6A werd taal getoetst. Hier geen toetsenblaadjes, nee! Hier schrijven de leerlingen alles in een schrift. Bij de meeste oefeningen volstaat wel enkel het antwoord (zodat ze geen hele zinnen moeten overpennen).
Wat me opviel is dat ook het tempo van de toets redelijk laag lag. Iedereen maakt die op zijn eigen tempo, leerlingen worden niet opgejaagd. Wie klaar is mocht alvast stenen zoeken om in de paasmandjes te leggen die ze pas gemaakt hadden (zo waaien ze niet weg).

Breuken op een andere manier
In 6B zag ik een rekenlesje over snelheid/uur. De leerlingen moesten verhoudingstabellen invullen en om te herhalen moesten ze eerst enkele sommen* met breuken maken.
Kunnen jullie het? (De opgaven hoe ze aan bord stonden.)

2 1/2  : 1 = 5 : .......

3/4 : 3 = ....... : ......... =  ....... : ........ (vermenigvuldig met 4)

Reageer gerust en geef je gevonden oplossingen, morgen komen de juiste oplossingen op mijn blog!
Ik geef een tip: 2 1/2 kun je lezen als 2 gehelen en 1/2.

Suikerrietplantages in Cuba
De laatste les die ik volgde, was aardrijkskunde in het vijfde leerjaar. Het ging over rietplantages in Cuba, vandaag zagen de leerlingen les 1 van het thema. Het was de eerste les dat ik effectief iets zag aanleren (de vorige lessen waren telkens herhalingen). Aan de hand van een tekstje over een suikerrietboer en een kaart konden de leerlingen vragen oplossen. Ze kregen even de tijd om na te denken, daarna werden de antwoorden klassikaal overlopen. De juf van deze klas, is degene die het meest lesgeeft op de manier die wij kennen. Zij werkt bijvoorbeeld ook met een knuffeltje: degene die het knuffeltje heeft, mag antwoorden.

Toen ze vroeg wie nog nooit een rietstengel gegeten had, was ik de enige die mijn hand in de lucht kon steken. Ik was dan ook verrast toen ik een rietstengel (die behoorlijk zwaar weegt!) in mijn handen kreeg om mee te nemen naar huis, ik probeer vanavond eens een stukje!
Ik kreeg nog een cadeautje mee (zie foto), daarover vertel ik later meer.



-> Rietstengel in de ene hand, rarara? in de andere.


* Het woord 'som' wordt hier niet enkel gebruikt om een optelling te benoemen. Je kan het vertalen als 'rekenoefening, bewerking ...' want ook delingen, vermenigvuldigingen en andere wiskundige oefeningen worden sommen genoemd.

- K-

4 opmerkingen:

  1. De oefeningen:

    Bovenste: 2

    Onderste: Geen idee hoe ze het doen! Ik ben heel benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Voor de eerste ga ik ook voor 2!
    3/4 : 3 = 1/4 = 4/16?
    het is wel een beetje aanpassen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier de oplossingen:

    2 1/2 : 1 = 5 : 2

    3/4 : 3 = 3 : 12 = 1 : 4

    Ze verwoorden dit dan zo: 3 staat op 12 zoals 1 staat op 4.
    Eerst heb je dus 3 : 12, maar dat kun je vereenvoudigen naar 1 : 4 (wij zouden dit doen: 3/12 = 1/4)
    Proficiat Anne-Sophie! :)

    BeantwoordenVerwijderen